Gruba Wiedza

21.10.2024
Jak budować zgrany i współpracujący zespół? Zespół, którego członkowie wiedzą, czego się od nich oczekuje i lepiej wykonują swoje obowiązki? Kim Scott, autorka książki "Szef wymagający i wyrozumiały" zachęca, aby przyjrzeć się koncepcji radykalnej szczerości. To jej zdaniem najważniejszy element budowania zaufania w zespole. W cyklu "Gruba wiedza" przyglądamy się podstawowym założeniom i pierwszym krokom, które musimy wykonać, aby zacząć wprowadzać ten model w firmie.
16.10.2024
Przewaga konkurencyjna. Dla jednych to sformułowanie może brzmieć jak biznesowa językowa wata. Dla innych będzie to z kolei sedno funkcjonowania na rynku. I konieczny składnik przetrwania oraz rozwoju. A mówiąc zwyczajnie, przewaga konkurencyjna jest tym, co naszą firmę odróżnia na plus od reszty. Gdybyśmy zapytali dr Agę Szóstek, która specjalizuje się w projektowaniu doświadczeń, czym się odróżnić - być może powiedziałaby: smakiem. Co smak ma wspólnego ze strategią biznesową?
14.10.2024
Dlaczego ludzie potrafią godzinami oglądać przeciętne filmy, tylko po to, by dowiedzieć się, jak się skończą? Dlaczego nie możemy oderwać się od powieści kryminalnych, zanim nie odkryjemy, kto jest mordercą? To proste – nasza ciekawość wynika z poczucia braku wiedzy. Profesor George Loewenstein opisał to zjawisko jako teorię luki informacyjnej. Gdy wiemy, że czegoś nie wiemy, pojawia się naturalna potrzeba wypełnienia tej luki.
11.10.2024
Nie ma znaczenia, czym się zajmujesz - aby robić to z najwyższą skutecznością, Twoja praca musi być dobrze zorganizowana. Michał Słotwiński w jednym z fragmentów swojej książki "Zasada najniższej energii" wyjaśnia, jak zasada ta wpływa na nasze codzienne wybory zawodowe. Zdaniem autora w naturze człowieka leży kierowanie się w stronę prostszych, mniej wymagających zadań. Przyglądając się organizacji swojego dnia pracy, warto zwrócić uwagę na wskazówki i metody zarządzania pracą, które pomogą w bardziej świadomym podejmowaniu decyzji.
09.10.2024
Nie da się żyć bez problemów. Da się jednak nauczyć sposobów, które pomogą w ich rozwiązywaniu. I właśnie to rozwiązywanie jest jedną z lekcji, które próbuje nam dać Steven A. Silbiger w swojej książce "MBA w dziesięć dni". W cyklu "Gruba wiedza" przyglądamy się metodzie, którą opisał. Z tego artykułu dowiesz się, jak działa ten model oraz jak wdrożyć go w praktyce, aby skutecznie rozwiązywać problemy organizacyjne.
30.09.2024
Wyobraźnia kojarzy się przede wszystkim ze strefą artystyczną. Nie można jednak zapominać, że to właśnie ona leży u podstaw innowacyjnych rozwiązań, które stymulują rozwój biznesu. W książce "Maszyna kreatywności" Martin Reeves i Jack Fuller opisują, jak produktywnie zaskakiwać siebie i innych, aby generować nowe pomysły czy tworzyć nowe modele biznesowe. W cyklu "Gruba wiedza" przyjrzeliśmy się wiedzy, którą dzielą się z czytelnikami w jednym z rozdziałów swojej książki. Przeprowadzamy Cię przez zasady, które pomogą Ci rozwijać wyobraźnię i stymulować innowacje w Twojej firmie.
27.09.2024
Emocje od dawna były uznawane za istotny element skutecznej komunikacji marketingowej. Wydaje się, że to one budują relacje z konsumentami i pomagają firmom wyróżniać się na rynku. Jednak Phil Barden w swojej książce "Odkoduj. Pułapki myślenia w biznesie" przekonuje, że same emocje to za mało, by skutecznie wpłynąć na decyzje zakupowe klientów. W cyklu "Gruba wiedza" przyglądamy się jego teoriom. Jakie jego zdaniem popełniamy błędy i jak możemy je naprawić?
25.09.2024
Niezależnie od tego, co sprzedajesz i z jakich schematów rozmowy sprzedażowej korzystasz - jednym z najważniejszych etapów jest badanie potrzeb klienta. Dzięki niemu jesteś w stanie lepiej dopasować ofertę do oczekiwań rozmówcy i budować z nim trwałe relacje. Roman Kawszyn i Adam Szaran, autorzy książki "Techniki sprzedaży zdalnej", przypominają, że klient powinien być w tym procesie stroną aktywną przez 80 proc. czasu rozmowy, podczas gdy sprzedawca mówi tylko przez 20 proc. Jak to osiągnąć? W cyklu "Gruba Wiedza" przyglądamy się kilku technikom, do korzystania z których zachęcają eksperci.
23.09.2024
Proste mówienie o wartościach liczbowych sprawia, że nasza treść staje się bardziej zrozumiała. Słuchaczom jest też łatwiej zapamiętać, o czym mówimy - przekonują Chip Heath i Karla Starr, autorzy książki "Liczby się liczą". W cyklu "Gruba Wiedza" przyglądamy się niektórym z ich rad.
20.09.2024
W negocjacjach, w których biorą udział więcej niż dwie strony, może dojść do sytuacji, w której ktoś wykorzystuje Cię jako pionka, aby osiągnąć swoje cele, nie oferując Ci nic w zamian. Jest to jeden z problemów, które porusza Barry Nalebuff w swojej książce "Jak podzielić tort".
13.09.2024
Wprowadzenie nowatorskich technologii, takich jak VR (wirtualna rzeczywistość), AR (rozszerzona rzeczywistość) czy metaverse, do firmy to wyzwanie, które wymaga dobrego planowania i odpowiednich narzędzi. Ten krok może jednak pomóc w przyciągnięciu uwagi klientów. Technologię możesz też wykorzystać do wsparcia pracy zespołów rozproszonych w trakcie pracy z domu.
11.09.2024
Czy doświadczyłeś kiedykolwiek poczucia zagrożenia w pracy? To naturalna reakcją organizmu na stresujące sytuacje. Może zostać wywołane przez krytykę, trudne relacje czy zbliżające się terminy. Takie sytuacje wywołują negatywne emocje, które, jeśli nie zostaną odpowiednio przetworzone, prowadzą do frustracji, niepokoju, a nawet wypalenia zawodowego. Nauka zarządzania tymi emocjami jest kluczowa, ponieważ umożliwia utrzymanie zdrowia psychicznego, wydajności oraz efektywnej współpracy z innymi. W cyklu "Gruba wiedza" wyjaśnimy, jak krok po kroku radzić sobie z takimi sytuacjami, korzystając z rad Tony'ego Schwartza zawartych w jednym z rozdziałów książki "Taka praca nie ma sensu!".