Organizacja pracy: jak poprawić swoją efektywność?

Nie ma znaczenia, czym się zajmujesz - aby robić to z najwyższą skutecznością, Twoja praca musi być dobrze zorganizowana. Michał Słotwiński w jednym z fragmentów swojej książki "Zasada najniższej energii" wyjaśnia, jak zasada ta wpływa na nasze codzienne wybory zawodowe. Zdaniem autora w naturze człowieka leży kierowanie się w stronę prostszych, mniej wymagających zadań. Przyglądając się organizacji swojego dnia pracy, warto zwrócić uwagę na wskazówki i metody zarządzania pracą, które pomogą w bardziej świadomym podejmowaniu decyzji.

W cyklu "Gruba wiedza" krok po kroku pokazujemy, jak zarządzać swoją pracą, aby zmniejszyć wpływ zasady najniższej energii na naszą efektywność. Ta wiedza pomaga też walczyć z prokrastynacją.

Krok 1: zrozum zasadę najmniejszego oporu

Zasada najniższej energii, którą opisuje Słotwiński, często przejawia się w naszej skłonności do wybierania zadań łatwiejszych, nawet jeśli nie są one najważniejsze. W sytuacji braku jasnych informacji o konsekwencjach różnych działań, kierujemy się instynktownie w stronę prostszych rozwiązań. To podejście prowadzi do reaktywnego stylu pracy, gdzie dzień wypełniają drobne zadania, telefony i odpowiedzi na maile, co ogranicza czas na bardziej wymagające projekty.

Jak to zmienić? Zamiast reagować na wszystko, co dzieje się wokół, warto wprowadzić do swojego harmonogramu bloki czasowe na pracę głęboką – momenty, kiedy wyłączamy powiadomienia i skupiamy się na ważniejszych projektach.

Krok 2: korzystaj z metody Getting Things Done (GTD)

Słotwiński opisuje metodę GTD Davida Allena. Zgodnie z nią każde zadanie, które mamy do wykonania, powinno być jasno określone i podzielone na konkretne kroki. Dzięki temu nawet większe projekty stają się bardziej przystępne, a zasada najniższej energii nie faworyzuje jedynie łatwiejszych zadań.

Autor posługuje się przykładem wymiany prawa jazdy. Takie zadanie na naszej liście zadań może się wydawać dużym i trudnym. Dlatego znacznie lepiej podzielić je na mniejsze kroki:

  • Znaleźć i wydrukować wniosek o wymianę prawa jazdy.
  • Umówić się na badania.
  • Zrobić zdjęcie do dokumentu.
  • Złożyć komplet dokumentów w urzędzie.

Rozbicie złożonego zadania na mniejsze elementy sprawia, że każde z nich wydaje się mniej przytłaczające i łatwiej jest zacząć.

Krok 3: stosuj zasady "zrywania plastra" i "jedzenia żaby"

Wprowadź do swojej pracy techniki, które polegają na szybkim wykonaniu trudnego zadania, zanim umysł zacznie szukać wymówek. Przełamując opór i wykonując najtrudniejsze zadania na początku dnia, zyskasz poczucie satysfakcji i energii na resztę działań.

Jak to zrobić? Stwórz listę zadań na dany dzień, ale zamiast zaczynać od najprostszych, zmierz się najpierw z tymi, które zazwyczaj wywołują największy opór. Gdy je ukończysz, pozostałe zadania będą wydawać się łatwiejsze.

Krok 4: naucz się manipulować pulą zadań

Jednym z bardziej zaawansowanych trików opisanych przez Słotwińskiego jest manipulacja listą zadań, z której dokonujemy wyboru. Jeśli mamy przed sobą zadanie, którego unikamy, możemy zmienić perspektywę, wprowadzając do naszej listy inne, równie nieprzyjemne obowiązki. Dzięki temu trudniejsze zadanie nie wydaje się już takie straszne, gdy alternatywą jest np. wykonanie nieprzyjemnego telefonu lub uzupełnienie dokumentacji.

Co to oznacza w praktyce? Sporządź listę najtrudniejszych zadań i skup się na nich. Alternatywą dla wykonania zadania A nie jest już zrobienie czegoś łatwego, ale zadania B lub C, które również są wymagające. Wybierasz wtedy najłatwiejsze z najtrudniejszych.

Krok 5: zrozum i wykorzystaj efekt "zrywu"

Przywołany przez Michała Słotwińskiego Daniel H. Pink opisuje zjawisko "zrywu" – nagłego przypływu energii, który następuje w połowie realizacji projektu, gdy uświadamiamy sobie, jak niewiele czasu nam zostało. Słotwiński wskazuje, że ten moment jest kluczowy, jeżeli chcemy zwiększyć efektywność, ponieważ pozwala wykorzystać efekt presji czasu, aby skupić się na najważniejszych zadaniach.

Jak to wykorzystać? Planuj swoje zadania tak, by w pierwszej części projektu skupić się na zbieraniu informacji i przygotowaniach, a kluczowe działania zostawić na drugą część – gdy presja terminu będzie motywować Cię do intensywniejszej pracy.

Krok 6: zwiększaj równowagę między zadaniami

Jednym z rozwiązań, które pomaga w radzeniu sobie z zasadą najniższej energii jest wyrównanie trudności zadań na liście. Zamiast mieć jedno duże zadanie i wiele małych, postaraj się, by każde z zadań było zbliżone pod względem wymaganej energii.

Wróćmy do przykładu z wymianą prawa jazdy. Gdy rozbiliśmy je na drobniejsze elementy, to waga pierwszego etapu traci negatywną moc na takiej liście zadań:

  • Spisać agendę spotkania.
  • Dodać zgłoszenie błędu w systemie.
  • Znaleźć i wydrukować wniosek o wymianę prawa jazdy.
  • Zamówić fotele do biura.

Taki sposób zapisywania zadań sprawia, że nawet większe projekty wydają się mniej przytłaczające, bo każde zadanie ma jasno określony krok.

Zasada najniższej energii działa w sposób podstępny, skłaniając nas do wyboru najłatwiejszych zadań. Ma też wpływ na procesy prokrastynacji. Kluczem do skutecznej organizacji pracy jest zatem świadome planowanie, podział zadań na mniejsze kroki i skoncentrowanie się na trudniejszych wyzwaniach, zanim pochłoną nas łatwiejsze, ale mniej ważne działania. 

"Zasada najniższej energii", którą przybliża Michał Słotwiński ma swoje zastosowanie nie tylko w organizacji naszej pracy, ale też w zarządzaniu zespołem i organizacją, marketingu, sprzedaży czy komunikacji. Uświadomienie sobie tych naturalnych mechanizmów pozwala nie tylko nimi zarządzać, ale wręcz wykorzystać je w naszych działaniach. To z kolei prowadzi do bardziej efektywnej pracy.


Przejdź do pełnego opisu książki "Zasada najniższej energii", aby dowiedzieć się więcej o autorze.

...   ...
.

Gruby Tom to grupa wydawnicza, która pomaga czytelnikom w rozwoju osobistym i biznesowym. Nasze wydawnictwa współpracują z autorami opracowań zawierających pogłębioną i praktyczną wiedzę. Wiedza jest dla nas największą wartością, ponieważ pozwala świadomie planować przyszłość i wspierać pozytywne zmiany. Stąd nasz cykl “Gruba wiedza”, w ramach którego chcemy inspirować czytelników do indywidualnej analizy otaczającego świata i do merytorycznej dyskusji.

Gruby Tom tworzą wydawnictwa MT Biznes, Prześwity, Słówko, Laurum, Endorfina i Poltext.

.
...   ...