Kultura kreatywności w firmie – jak robi to Pixar?

Kreatywność – od teorii do praktyki

Kreatywna osoba, kreatywny zespół, a może kreatywna firma? Jak sprawić, by stworzyć kulturę kreatywności w firmie? Martin Selingman radzi w książce Umysł jutra, by każdy dział w firmie traktować jako kreatywny. A co na ten temat ma do powiedzenia osoba, która z kreatywnością miała do czynienia każdego dnia? Oddajmy głos współzałożycielowi Pixara.

Dwie (anty)zasady kreatywności, a Toy Story

Ed Catmull w książce „Kreatywność S.A. Droga do prawdziwej inspiracji” opisuje dwie zasady kreatywności, które ujawniły się podczas prac nad filmem Toy Story.

  1. Fabuła rządzi. Catmull twierdzi, że nic – ani technologia, ani możliwości zarobku na merchendisingu – nie mogą przysłonić historii, którą Pixar chce opowiedzieć swoimi filmami. Byli dumni z faktu, że recenzenci po obejrzeniu „Toy Story” pisali głównie o swoich odczuciach, a nie o efektach komputerowych, które pozwoliły im przekazać emocje. Uznali, że jest to bezpośredni skutek postawienia fabuły na pierwszym miejscu.
  2. Zaufaj procesowi. Ta zasada dawała pracownikom Pixara wiele pewności. Mimo, że w każdym złożonym przedsięwzięciu o charakterze kreatywnym jest wiele nieuniknionych trudności i błędów, to jednak można mieć pewność, że sam „proces” pozwoli przejść przez to wszystko. Na swój sposób było to po prostu kolejne ujęcie optymistycznego zawołania: „Zapnij pasy i jazda”.

Wady i zalety zasad kreatywności

Ed Catmull pisze, że ciągłe powtarzanie słów „Fabuła rządzi” nie pomogła niedoświadczonym reżyserom pracującym przy Toy Story 2. Stosowanie zasady nie uchroniło przed błędami. Dawała czasem złudną wiarę, że wszystko będzie dobrze.

Analogicznie, „ufając procesowi” przekształcało się czasem w „załóżmy, że proces wszystko za nas naprawi”.

Te hasła dały nadzieję, której pracownicy Pixara potrzebowali i przez to stali się bierni.

„Powinniśmy ufać ludziom” – przekonywał pracowników Catmull, a nie procesom. Catmull przyznaje się do błędu zapominając, że proces nie ma żadnego planu ani gustu. To tylko narzędzie.

Wyobraźmy sobie starą ciężką walizkę z rączkami, które trzymają się tylko na kilku nitkach. Te rączki to właśnie hasła: „zaufaj procesowi” i „fabuła rządzi” – żałosne stwierdzenia, które wiele obiecują, a nie będą w stanie udźwignąć ciężaru.

Porady współzałożyciela Pixara do stworzenia kultury kreatywności

  1. Jeśli w twojej organizacji są ludzie, którzy uważają, że nie mogą w pełni swobodnie się wypowiadać i proponować nowych pomysłów, przegrasz. Nie odrzucaj żadnych pomysłów, nawet jeśli pochodzą z nieoczekiwanych kierunków i źródeł. Inspiracja może – i tak rzeczywiście się dzieje – przyjść od każdego.
  2. Zmiana i niepewność to naturalna część życia. Naszym zdaniem nie jest opieranie się tym zjawiskom, ale rozwijanie w sobie zdolności do wydobywania z tarapatów, gdy już się wydarzy nieoczekiwane zdarzenie. Jeśli nie potrzebujesz stale wyciągać na światło dzienne tego, co ukryte, i nie starasz się zrozumieć natury tego, nie będziesz przygotowany do roli lidera.
  3. Niepowodzenie nie jest złem koniecznym. Ba, to nawet nie jest zło. Jest to oczywista konsekwencja robienia czegoś nowego.
  4. Narzucanie ograniczeń może pobudzić powstawanie kreatywnych reakcji. Wspaniała praca może być wynikiem niewygodnych reakcji lub nietypowych okoliczności.
  5. Zajęcie się wyjątkowo trudnymi problemami zmusza nas do niesztampowego myślenia.
  6. Nie dopuść do sytuacji, w której przypadkowo obierzesz sobie za cel stabilność. Równowaga jest o wiele istotniejsza niż stabilność.

Inne zasady kultury kreatywności Pixara

Książka „Kreatywność S.A.” jest naszpikowana poradami jak można wprowadzić element kreatywności w firmie. Należą do nich również:

  1. Poranne spotkania, czyli wspólne rozwiązywanie problemów.
  2. Wycieczki badawcze.
  3. Siła ograniczeń.
  4. Łączenie technologii  i sztuki.
  5. Krótkie eksperymenty.
  6. Nauka patrzenia.
  7. Autopsja.
  8. Ciągła nauka.

Jak wyglądało wdrożenie tych zasad przy tworzeniu filmu „Merida Waleczna” i innych?

Zapraszamy do przeczytania książki „Kreatywność S.A” Eda Catmulla.

Artykuł napisał Paweł Jaczewski. Ze sprzedażą i obsługą klienta związany od 11 lat. Czyta i masowo „testuje” wiedzę z książek w swojej codziennej pracy.  Z książek MT Biznes i innych wydawnictw czerpie dobre praktyki współpracy z klientami. Na LinkedIN prowadzi cykl Jedna Książka w Tygodniu, w którym rekomenduje najlepsze książki biznesowe.

Po więcej treści zapraszamy na naszego Facebooka: Księgarnia Gruby Tom - Facebook 🤗