Jesteś liderem, czy maszynką do golenia głowy?

Pewnie na sam początek nasuwa Ci się pytanie: Skąd się wzięła ta maszynka do głowy w tytule?

Opowiem Ci anegdotę:

Na międzynarodowych targach pewien wynalazca zaprezentował innowacyjną i całkowicie zautomatyzowaną maszynę do golenia brody. Wystarczyło włożyć głowę do otworu, a zestaw brzytew w kilka chwil golił chętnego. Pojawiła się jednak wątpliwość:

– Przecież każdy z nas ma różne rysy twarzy!
– To tylko przy pierwszym goleniu – odpowiedział wynalazca.

Tak samo postępują niektórzy zarządzający zespołami (celowo nie piszę – „liderzy”).

Uważają oni, że do każdego można kierować ten sam komunikat i rozmawiać w ten sam sposób. Jeśli Ty też tak uważasz, to nic straconego. Przeczytaj ranking najlepszych książek, aby zostać prawdziwym liderem i wybierz te, które pasują do Ciebie najbardziej.

7 najlepszych książek dla Liderów:

  1. Szef wymagający i wyrozumiały
  2. Pięć dysfunkcji pracy zespołowej
  3. Odwaga w przywództwie
  4. Umysł jutra
  5. Książki Anny Sarnackiej-Smith

Szef wymagający i wyrozumiały

Liderze zespołu, jeśli chcesz przestać grać w gierki z zespołem i przejść w komunikacji na radykalną szczerość – to jest książka dla Ciebie. Nie wiem czy wiesz, ale oryginalny tytuł książki to „Radical candor” – co oznacza właśnie radykalną szczerość.

Kilka myśli z książki:

1. Spraw by krytykowanie Ciebie było nie tylko bezpieczne, ale też naturalne.

2. Jak mawiała babcia autorki Kim Scott – „Każdy słoik ma swoje wieczko”. To, że teraz nie robisz czegoś co lubisz nie znaczy, że nie ma pracy w której będziesz się spełniał.

3. Nie może zależeć Ci na innych, jeśli nie zależy Ci na samym sobie.

4. Zrozum motywacje i ambicje innych ludzi i pomóż im zrobić krok w stronę ich marzeń.

5. Zastanów się, kto potrzebuje jakich okazji by się rozwijać i mu je daj.

6. Nagradzaj swoje „skały” (solidnych pracowników niebędących przebojowymi gwiazdami) i nie oddawaj chwały wyłącznie supergwiazdom.

Książkę kupisz tutaj: Szef wymagający i wyrozumiały.

Pięć dysfunkcji pracy zespołowej

Liderze zespołu, jeśli szukasz odpowiedzi na pytanie jak budować trwałe zaufanie zespołu i eliminować to, co was dzieli, to ta książka jest dla Ciebie.

1. To nie finanse, ani strategia, ani technologia, ale właśnie praca zespołowa jest decydującym czynnikiem przewagi  konkurencyjnej. Zarówno dlatego, że jest tak potężna i wszechmocna, jak i dlatego, że występuje tak rzadko.

2. Pięć dysfunkcji pracy zespołowej:

  • Brak zaufania; 
  • Obawa przed konfliktem;
  • Brak zaangażowania;
  • Unikanie odpowiedzialności;
  • Brak dbałości o wyniki.

3. ​W kontekście budowy zespołu zaufanie jest wiarą członków zespołu w dobre intencje swoich kolegów i przekonaniem, że nie ma powodu do reakcji obronnych czy ostrożności wobec grupy.

4. Obawa przed konfliktem: jak na ironię zespoły unikające ideologicznego konfliktu często robią coś po to, by nie urazić czyiś uczuć, a kończą na narastającym napięciu.

5. Ironią jest także to, że wielu ludzi unika konfliktu w imię efektywności, ponieważ to właśnie zdrowy konflikt pozwala najlepiej zaoszczędzić czas. 

Książkę kupisz tutaj: Pięć dysfunkcji pracy zespołowej.

Przeczytaj też: Książkę Particka Lencioniego Sześć typów osobowości zawodowych, z której pochodzi ten cytat:

Miałem na myśli to, że to bzdura, że ludzie wypełniają swoje obowiązki. Szczególnie jeśli oznacza to, że robią rzeczy, w których nie są dobrzy, aby udowodnić, że zasługują na robienie tych, w których są świetni. - Przerwałem. - Czy to ma dla was sens?

Odwaga w przywództwie

Liderze zespołu, sięgnij po tę książkę, jeśli szukasz odpowiedzi na pytanie: jak być nie tylko odważnym szefem, ale odważnym, empatycznym i wrażliwym jednocześnie. Takim, który nie boi się, że któryś pracownik to wykorzysta. Szefem który ufa i któremu ufają.

1. Droga do odwagi wiedzie przez zmaganie się z wrażliwością.  

2. „To co staje nam na drodze – staje się drogą” ~ Marek Aureliusz.

3. Najpierw zaufanie, potem wrażliwość.

4. Liderzy mają wybór - mogą poświęcać pewną rozsądną ilość czasu na to, aby się odnieść do lęków i uczuć swoich      podwładnych albo marnować absurdalnie dużo czasu na zarządzanie nieefektywnymi i nieproduktywnymi zachowaniami.

5. Perfekcjonizm to dwudziestokilogramowa zbroja, którą wszędzie ze sobą targamy.

6. Perfekcjonizmu nie należy utożsamiać z samodoskonaleniem. W istocie ma on zupełnie inny cel – ma zapewnić zewnętrzne uznanie.   

7. Perfekcjonizm to nie dążenie do doskonałości.

8. Zdrowa ambicja: osiągam wyniki - oto dowód. Perfekcjonizm kręci się wokół myślenia: „Co ludzie pomyślą?”.

Książkę kupisz tutaj: Odwaga w przywództwie.

Umysł jutra

Liderze zespołu, sięgnij po tę książkę, jeśli szukasz odpowiedzi na pytanie które cechy są i będą kluczowe w przyszłości oraz gdy Twój zespół boi się, że zostanie zastąpiony przez AI. Przyda się także dla Ciebie, abyś lepiej zarządzał zespołem i był lepszym liderem.

Pięć psychologicznych supermocy niezbędnych w pracy dziś i w niepewnej przyszłości:

1. Rezyliencja – powrót na właściwe tory po trudnych doświadczeniach.

2. Odnalezienie sensu i znaczenia

Co się składa na sens w pracy:

  • Rozumienie sensu doświadczeń, które przeżywamy w pracy;
  • Cel – wytycznie wartościowych celów i misji własnego życia;
  • Istotność – postrzeganie swojego życia jako ważnego i wartościowego;


​3. Szybkie nawiązywanie relacji międzyludzkich.

W pewnym badaniu analizowano skuteczność 4 strategii obniżających poczucie głodu czasu, które określono nie jako obiektywny brak czasu, a raczej nasze subiektywne odczucie „głodu czasu”, które napędza nasze nastawienie. Zaliczają się do nich:

  • Oddanie ludziom czasu, który dostali na wykonanie jakiegoś zadania.
  • Poproszenie ludzi, aby poświęcili tę samą ilość czasu, w którym wykonywali zadanie na pomoc innym.
  • Poproszenie ludzi, aby marnowali czas.
  • Poproszenie ludzi, aby poświęcili ten czas dla siebie.


Tylko jedna strategia dała ludziom wrażenie, że mają więcej czasu - poświęcenie czasu innym. Gdy pomagamy innym, odbieramy to jako dodatkowy czas, a nie jako stracony.

4. Prospekcja  - Metaumiejętność, dzięki której wyprzedzamy zmianę. 

5. Kreatywność i innowacyjność – badanie Baumister i multitasking Lidera.

O wszystkich umiejętnościach i jak je rozwinąć w swoim życiu przeczytasz w książce: Umysł jutra

Książki Anny Sarnackiej-Smith

Liderze zespołu, przeczytaj tę książkę, jeśli szukasz odpowiedzi na pytanie jak spowodować, by pracownicy byli realnie zaangażowani w to, co robią.

1. Im wyższe zaangażowanie pracowników, tym wyższy wynik finansowy organizacji.

2. Pracownicy niezaangażowani wpływają znacząco na brak satysfakcji i brak klientów, podczas gdy zaangażowani realnie podnoszą przychód firmy w której pracują.

3. Firmy z osobami wysoko zaangażowanymi miały zysk wyższy o 19,2 %, a tam gdzie byli niezaangażowani – spadek zysków na poziomie 32,7 %.

4. Ogólnoświatowy poziom zaangażowania pracowników 21%,  w Polsce - 42% - co znaczy, że nawet nie połowa pracowników jest zaangażowana w swoje obowiązki .

5. Koszt braku zaangażowania to 7 trylionów dolarów rocznie.
 

Od czego zależy zaangażowanie:

  • Zestaw kompetencji i doświadczenie; 
  • Emocjonalne zaangażowanie;
  • Zarządzanie talentami;
  • Opisy DICS – każdy jest inny, ale przewidywalnie inny.


​Książki znajdziesz tutaj: Zaangażowany zespół, Siła różnic w zespoleEverest Lidera.

Artykuł napisał Paweł Jaczewski. Ze sprzedażą i obsługą klienta związany od 11 lat. Czyta i masowo „testuje” wiedzę z książek w swojej codziennej pracy.  Z książek MT Biznes i innych wydawnictw czerpie dobre praktyki współpracy z klientami. Na LinkedIN prowadzi cykl Jedna Książka w Tygodniu, w którym rekomenduje najlepsze książki biznesowe.

Po więcej treści zapraszamy na naszego Facebooka: Księgarnia Gruby Tom - Facebook 🤗