7 zasad, które pozwolą Ci rozwijać wyobraźnię w biznesie

Wyobraźnia kojarzy się przede wszystkim ze strefą artystyczną. Nie można jednak zapominać, że to właśnie ona leży u podstaw innowacyjnych rozwiązań, które stymulują rozwój biznesu. W książce "Maszyna kreatywności" Martin Reeves i Jack Fuller opisują, jak produktywnie zaskakiwać siebie i innych, aby generować nowe pomysły czy tworzyć nowe modele biznesowe. W cyklu "Gruba wiedza" przyjrzeliśmy się wiedzy, którą dzielą się z czytelnikami w jednym z rozdziałów swojej książki. Przeprowadzamy Cię przez zasady, które pomogą Ci rozwijać wyobraźnię i stymulować innowacje w Twojej firmie.

Zasada 1: znajdź czas na refleksję

Aby rozwijać wyobraźnię, musisz stworzyć przestrzeń dla myśli. Kluczowym krokiem jest znalezienie czasu na spokojną refleksję. Martin Reeves i Jack Fuller tłumacząc, jak ważne jest to w kształtowaniu naszej wyobraźni, przywołują przykład Archimedesa - uczony wpadł na jedno ze swoich największych odkryć leżąc w wannie. Pokazuje to, jak ważne jest odprężenie się i odejście od presji codziennych obowiązków. Możesz to zrobić na kilka sposobów:

  • Przeznacz czas na odpoczynek po posiłku, aby "trawić" myśli i pomysły.
  • Słuchaj muzyki lub wybierz się na spacer bez telefonu.
  • Zainspiruj się np. ludźmi ze świata biznesu, np. Warren Buffett świadomie planuje w kalendarzu czas na refleksję.

Odpoczynek i refleksja pomagają uruchomić nasz układ nerwowy w trybie "odpoczywaj i traw", co sprzyja twórczemu myśleniu.

 

Zasada 2: zwracaj uwagę na swoje frustracje

Czasami najlepsze pomysły rodzą się z irytacji. Autorzy pokazują to na przykładzie Shelby'ego Clarka, założyciela Turo. Stworzył swoją firmę carsharingową po tym, jak podczas zamieci śnieżnej musiał przejechać rowerem kilka kilometrów, aby wypożyczyć samochód, mimo że inne auta stały nieużywane wokół niego. Ta frustracja pobudziła jego wyobraźnię i doprowadziła do powstania globalnego biznesu.

Podobnie założycielka 23andMe, Anne Wojcicki, była sfrustrowana systemem opieki zdrowotnej, który skupiał się głównie na optymalizacji rozliczeń, zamiast na rzeczywistym leczeniu pacjentów. Ta frustracja doprowadziła ją do stworzenia firmy, która zrewolucjonizowała genetyczne testy zdrowotne.

Jeśli coś Cię irytuje, zwróć na to uwagę. Frustracje często prowadzą do przełomowych rozwiązań.

 

Zasada 3: podtrzymuj aspiracje

Aspiracje są jak wewnętrzny kompas, który kieruje nas w stronę innowacji. Bill Janeway, inwestor venture capital, przez wiele lat trzymał się aspiracji zmiany rynku komputerowego. Choć jego wizja nie była od razu konkretna, podtrzymywanie tego pragnienia doprowadziło go do inwestycji w przetwarzanie rozproszone, co zrewolucjonizowało rynek.

Nie zawsze musisz wiedzieć, jak zrealizować swoje aspiracje od razu. Kluczowe jest jednak to, aby ich nie porzucać. To one prowadzą do produktywnych zaskoczeń i tworzenia nowych modeli biznesowych.

 

Zasada 4: zainteresowanie innością

Kreatywność rozwija się, gdy otwieramy się na nowe doświadczenia. Eksperymentowanie z różnorodnością, spotkania z nieznajomymi, podróże oraz uczestnictwo w nowych wydarzeniach mogą wyzwolić nowe idee. Reeves i Fuller przywołują tutaj Omara Selima z firmy Arabesque, który zwraca uwagę, jak podróżowanie transportem publicznym i jedzenie w lokalnych restauracjach otwiera jego umysł na nowe pomysły.

Znajdź czas, aby angażować się w kontakty z innością:

  • Organizuj spotkania z ludźmi spoza Twojej branży.
  • Uczestnicz w konferencjach i zewnętrznych wydarzeniach.
  • Obserwuj klientów, zamiast tylko opierać się na raportach analitycznych.

Nowe doświadczenia prowadzą do świeżego spojrzenia na codzienne problemy i wyzwania, z jakimi się spotykasz w pracy.

 

Zasada 5: refleksja nad przypadkami i anomaliami

Zaskakujące zdarzenia często pojawiają się wtedy, gdy spodziewamy się czegoś innego. Tim O'Reilly, przedsiębiorca z Doliny Krzemowej, podkreśla, jak ważna jest gotowość do odbierania tego, co może wykraczać poza nasz dotychczasowy model myślenia. 

Przykład sukcesu Viagry pokazuje, jak przypadkowe odkrycie efektu ubocznego leku na serce doprowadziło do jednego z największych przełomów w historii firmy Pfizer. Zamiast ignorować nieoczekiwane wyniki, naukowcy zbadali je i powiązali z innymi potrzebami medycznymi.

Podobnie, badając anomalie – odstępstwa od oczekiwań – można odkryć ukryte możliwości. Firma produkująca aparaturę diagnostyczną odkryła, że większa sprzedaż na Manhattanie była efektem stałej obecności techników, co zrewolucjonizowało ich model biznesowy.

 

Zasada 6: buduj analogie

Tworzenie połączeń między różnymi modelami mentalnymi to kolejny sposób na rozwijanie wyobraźni. Przywołany już Shelby Clark, zauważył podobieństwo między carsharingiem a Kiva, platformą mikrofinansową, co pozwoliło mu stworzyć model peer-to-peer w wynajmie samochodów.

Kiedy zastanawiasz się nad wyzwaniami w swoim sektorze rynku, próbuj znaleźć analogie z innymi branżami czy zjawiskami. Proces ten pozwala na kreatywne myślenie i może prowadzić do odkrycia innowacyjnych rozwiązań.

 

Zasada 7: poznawaj nowe światopoglądy

Nowe sposoby myślenia i widzenia świata wzbogacają naszą wyobraźnię. Bill Janeway, amerykański inwestor VC, podkreśla, jak studia humanistyczne, historia czy filozofia pomagają lepiej rozumieć emocjonalne aspekty zachowań rynkowych. 

Zanurz się w różnych dziedzinach wiedzy, takich jak sztuka, literatura czy nauki społeczne. To pomoże Ci zobaczyć nowe możliwości i rozwijać umiejętność myślenia kontrfaktycznego, czyli zadawania pytania "co by było, gdyby?".

Rozwijanie wyobraźni to proces, który wymaga tworzenia przestrzeni na refleksję, zwracania uwagi na frustracje, otwierania się na nowe doświadczenia. Zdaniem autorów świadome zwolnienie w niektórych obszarach, pomoże Ci wprowadzać innowacje i rozwijać biznes w sposób, który może przynieść produktywne zaskoczenia oraz przełomowe rozwiązania.

Martin Reeves i Jack Fuller w swojej książce "Maszyna kreatywności" zabierają czytelników w podróż po procesach wspierających kreatywne myślenie. Pokazują, jakie działania podejmować, aby pobudzać swoją wyobraźnię i ukierunkować ją na tory zawodowe. Dostarczają też narzędzi, dzięki którym możemy tworzyć nowe modele mentalne. Dodatkowo wprowadzają nas w świat wyobraźni zbiorowej i pokazują, jak z jej pomocą tworzyć zespoły kreatywne.

Przejdź do pełnego opisu książki "Maszyna kreatywności", aby dowiedzieć się więcej o autorze.

...   ...
.

Gruby Tom to grupa wydawnicza, która pomaga czytelnikom w rozwoju osobistym i biznesowym. Nasze wydawnictwa współpracują z autorami opracowań zawierających pogłębioną i praktyczną wiedzę. Wiedza jest dla nas największą wartością, ponieważ pozwala świadomie planować przyszłość i wspierać pozytywne zmiany. Stąd nasz cykl “Gruba wiedza”, w ramach którego chcemy inspirować czytelników do indywidualnej analizy otaczającego świata i do merytorycznej dyskusji.

Gruby Tom tworzą wydawnictwa MT Biznes, Prześwity, Słówko, Laurum, Endorfina i Poltext.

.
...   ...