Krytyka i hejt w sieci? Poznaj metody radzenia sobie z nimi

21.08.2024

To co mówisz i robisz kształtuje Twoją reputację. Jeżeli zaczynasz świadomie zarządzać własnym wizerunkiem, przyjmujesz strategię opartą na wartościach, umiejętnościach i autentyczności - zaczynasz budować markę osobistą. W takiej sytuacji musisz też się przygotować na negatywne reakcje, które są naturalną częścią komunikacji. 

W cyklu "Gruba wiedza" przyjrzeliśmy się wskazówkom Angeliki Chimkowskiej, która porusza ten temat w swojej książce "Autentyczny personal branding, czyli silna marka osobista w praktyce". Autorka wprowadza nas w świat metod i narzędzi, które ułatwiają najpierw zdefiniowanie kierunków naszego rozwoju, a następnie pokazuje jak skutecznie realizować komunikację wizerunkową. Dzieli się także swoim autorskim modelem budowy marki osobistej - TOP OF. 

Oto zestaw rad opisanych, dzięki którym łatwiej Ci będzie zmierzyć się z tym wyzwaniem.

  1. Rozróżnianie krytyki od hejtu

    Pierwszym krokiem jest zrozumienie, z czym masz do czynienia – czy to konstruktywna krytyka, czy hejt:
    • Krytyka to merytoryczne uwagi, które mają na celu wywołanie pozytywnej dyskusji i mogą prowadzić do poprawy lub zmiany. Nawet jeśli jest nieprzyjemna, warto ją analizować i wyciągać wnioski.
    • Hejt to atak skierowany na osobę, często bez merytorycznych argumentów, którego celem jest sprawienie przykrości lub wywołanie negatywnych emocji.
       
  2. Reagowanie na konstruktywną krytykę

    Konstruktywna krytyka może być wartościowa. Oto jak zareagować:
    • Doceń krytykę: podziękuj za wkład w dyskusję, nawet jeśli się z nim nie zgadzasz. Pokaż, że cenisz relację bardziej niż rację.
    • Podjęcie dyskusji: przedstaw swoje argumenty, wyraź otwartość na inne punkty widzenia, możesz podkreślić, że na ten moment widzisz daną sprawę inaczej.
       
  3. Radzenie sobie z brakiem życzliwości

    W internecie łatwiej spotkać się z brakiem życzliwości. Oto, jak zachować zimną krew:
    • Zachowaj kulturę: nie reaguj emocjonalnie, zachowaj spokój i kulturę osobistą. Pamiętaj, że internet nie zapomina, a każda agresywna reakcja może być użyta przeciwko Tobie.
    • Moderuj komentarze: pamiętaj, że masz prawo, a nawet obowiązek moderacji swoich treści. Usuwaj komentarze, które są obraźliwe lub nie wnoszą niczego do dyskusji.
       
  4. Radzenie sobie z hejtem

    Hejt jest bardziej destrukcyjny niż krytyka. Jak na niego reagować:
    • Ignorowanie hejtu: najlepszym sposobem na hejt jest ignorowanie go. „Nie karm trolla” – nie wdawaj się w dyskusje, które tylko tracą Twój czas i energię.
    • Blokuj hejterów: jeśli hejt staje się zbyt uciążliwy, zablokuj użytkownika lub zgłoś jego zachowanie administratorom platformy.
       
  5. Radzenie sobie z wpadkami w mediach społecznościowych

    Wpadki mogą zdarzyć się każdemu, ale ważne jest, jak na nie reagujesz:
    • Obróć w żart: jeśli wpadka jest niewielka i nikogo nie uraziła, możesz ją obrócić w żart.
    • Przyznaj się do błędu: jeśli sytuacja jest poważniejsza, przyznaj się do błędu, przeproś i podejmij działania naprawcze. Przede wszystkim nie kłam i niczego nie udawaj - autentyczność jest kluczem do odzyskania zaufania.
       
  6. Zastosowanie metody LATTE

    Metoda LATTE pomoże Ci wyjść z kryzysowej sytuacji z twarzą:
     
    • Słuchaj (listen): zanim zareagujesz, wysłuchaj uważnie, co druga strona ma do powiedzenia.
    • Uznaj (acknowledge): Przyznaj istnienie problemu i swoją winę, jeżeli wystąpiła.
    • Działaj (take action): szybko podejmij kroki, aby naprawić sytuację.
    • Podziękuj (thank): doceń zwrócenie uwagi na problem i naukę, jaką z tego wyniosłeś.
    • Zachęć do kontynuowania relacji (encourage to return): wyjaśnij, co zrobiłeś, aby naprawić sytuację i zaproś do dalszej współpracy.

Zastosowanie tych kroków pomoże Ci świadomie radzić sobie z negatywnymi reakcjami w internecie, zachować spokój i utrzymać pozytywny wizerunek.

To jednak nie jedyne rady, które przygotowała Angelika Chimkowska. Autorka prowadzi nas przez cały proces budowania marki osobistej: od analizy naszych potrzeb, przez dobranie odpowiedniego stylu komunikacji, aż po stworzenie strategii komunikacji. Jednocześnie, z perspektywy naukowej, przybliża podstawy teoretyczne autentycznego personal brandingu.


Przejdź do pełnego opisu książki "Autentyczny personal branding, czyli silna marka osobista w praktyce", aby dowiedzieć się więcej o autorce.

...   ...
.

Gruby Tom to grupa wydawnicza, która pomaga czytelnikom w rozwoju osobistym i biznesowym. Nasze wydawnictwa współpracują z autorami opracowań zawierających pogłębioną i praktyczną wiedzę. Wiedza jest dla nas największą wartością, ponieważ pozwala świadomie planować przyszłość i wspierać pozytywne zmiany. Stąd nasz cykl “Gruba wiedza”, w ramach którego chcemy inspirować czytelników do indywidualnej analizy otaczającego świata i do merytorycznej dyskusji.

Gruby Tom tworzą wydawnictwa MT Biznes, Prześwity, Słówko, Laurum, Endorfina i Poltext.

.
...   ...