Krytyka i hejt w sieci? Poznaj metody radzenia sobie z nimi
To co mówisz i robisz kształtuje Twoją reputację. Jeżeli zaczynasz świadomie zarządzać własnym wizerunkiem, przyjmujesz strategię opartą na wartościach, umiejętnościach i autentyczności - zaczynasz budować markę osobistą. W takiej sytuacji musisz też się przygotować na negatywne reakcje, które są naturalną częścią komunikacji.
W cyklu "Gruba wiedza" przyjrzeliśmy się wskazówkom Angeliki Chimkowskiej, która porusza ten temat w swojej książce "Autentyczny personal branding, czyli silna marka osobista w praktyce". Autorka wprowadza nas w świat metod i narzędzi, które ułatwiają najpierw zdefiniowanie kierunków naszego rozwoju, a następnie pokazuje jak skutecznie realizować komunikację wizerunkową. Dzieli się także swoim autorskim modelem budowy marki osobistej - TOP OF.
Oto zestaw rad opisanych, dzięki którym łatwiej Ci będzie zmierzyć się z tym wyzwaniem.
- Rozróżnianie krytyki od hejtu
Pierwszym krokiem jest zrozumienie, z czym masz do czynienia – czy to konstruktywna krytyka, czy hejt:- Krytyka to merytoryczne uwagi, które mają na celu wywołanie pozytywnej dyskusji i mogą prowadzić do poprawy lub zmiany. Nawet jeśli jest nieprzyjemna, warto ją analizować i wyciągać wnioski.
- Hejt to atak skierowany na osobę, często bez merytorycznych argumentów, którego celem jest sprawienie przykrości lub wywołanie negatywnych emocji.
- Reagowanie na konstruktywną krytykę
Konstruktywna krytyka może być wartościowa. Oto jak zareagować:- Doceń krytykę: podziękuj za wkład w dyskusję, nawet jeśli się z nim nie zgadzasz. Pokaż, że cenisz relację bardziej niż rację.
- Podjęcie dyskusji: przedstaw swoje argumenty, wyraź otwartość na inne punkty widzenia, możesz podkreślić, że na ten moment widzisz daną sprawę inaczej.
- Radzenie sobie z brakiem życzliwości
W internecie łatwiej spotkać się z brakiem życzliwości. Oto, jak zachować zimną krew:- Zachowaj kulturę: nie reaguj emocjonalnie, zachowaj spokój i kulturę osobistą. Pamiętaj, że internet nie zapomina, a każda agresywna reakcja może być użyta przeciwko Tobie.
- Moderuj komentarze: pamiętaj, że masz prawo, a nawet obowiązek moderacji swoich treści. Usuwaj komentarze, które są obraźliwe lub nie wnoszą niczego do dyskusji.
- Radzenie sobie z hejtem
Hejt jest bardziej destrukcyjny niż krytyka. Jak na niego reagować:- Ignorowanie hejtu: najlepszym sposobem na hejt jest ignorowanie go. „Nie karm trolla” – nie wdawaj się w dyskusje, które tylko tracą Twój czas i energię.
- Blokuj hejterów: jeśli hejt staje się zbyt uciążliwy, zablokuj użytkownika lub zgłoś jego zachowanie administratorom platformy.
- Radzenie sobie z wpadkami w mediach społecznościowych
Wpadki mogą zdarzyć się każdemu, ale ważne jest, jak na nie reagujesz:- Obróć w żart: jeśli wpadka jest niewielka i nikogo nie uraziła, możesz ją obrócić w żart.
- Przyznaj się do błędu: jeśli sytuacja jest poważniejsza, przyznaj się do błędu, przeproś i podejmij działania naprawcze. Przede wszystkim nie kłam i niczego nie udawaj - autentyczność jest kluczem do odzyskania zaufania.
- Zastosowanie metody LATTE
Metoda LATTE pomoże Ci wyjść z kryzysowej sytuacji z twarzą:
- Słuchaj (listen): zanim zareagujesz, wysłuchaj uważnie, co druga strona ma do powiedzenia.
- Uznaj (acknowledge): Przyznaj istnienie problemu i swoją winę, jeżeli wystąpiła.
- Działaj (take action): szybko podejmij kroki, aby naprawić sytuację.
- Podziękuj (thank): doceń zwrócenie uwagi na problem i naukę, jaką z tego wyniosłeś.
- Zachęć do kontynuowania relacji (encourage to return): wyjaśnij, co zrobiłeś, aby naprawić sytuację i zaproś do dalszej współpracy.
Zastosowanie tych kroków pomoże Ci świadomie radzić sobie z negatywnymi reakcjami w internecie, zachować spokój i utrzymać pozytywny wizerunek.
To jednak nie jedyne rady, które przygotowała Angelika Chimkowska. Autorka prowadzi nas przez cały proces budowania marki osobistej: od analizy naszych potrzeb, przez dobranie odpowiedniego stylu komunikacji, aż po stworzenie strategii komunikacji. Jednocześnie, z perspektywy naukowej, przybliża podstawy teoretyczne autentycznego personal brandingu.
Przejdź do pełnego opisu książki "Autentyczny personal branding, czyli silna marka osobista w praktyce", aby dowiedzieć się więcej o autorce.
... | ... | |
. |
Gruby Tom to grupa wydawnicza, która pomaga czytelnikom w rozwoju osobistym i biznesowym. Nasze wydawnictwa współpracują z autorami opracowań zawierających pogłębioną i praktyczną wiedzę. Wiedza jest dla nas największą wartością, ponieważ pozwala świadomie planować przyszłość i wspierać pozytywne zmiany. Stąd nasz cykl “Gruba wiedza”, w ramach którego chcemy inspirować czytelników do indywidualnej analizy otaczającego świata i do merytorycznej dyskusji. Gruby Tom tworzą wydawnictwa MT Biznes, Prześwity, Słówko, Laurum, Endorfina i Poltext. |
. |
... | ... |