Nadaj swojemu biznesowi niepowtarzalny... smak. Pierwsze kroki do strategii Umami

Przewaga konkurencyjna. Dla jednych to sformułowanie może brzmieć jak biznesowa językowa wata. Dla innych będzie to z kolei sedno funkcjonowania na rynku. I konieczny składnik przetrwania oraz rozwoju. A mówiąc zwyczajnie, przewaga konkurencyjna jest tym, co naszą firmę odróżnia na plus od reszty. Gdybyśmy zapytali dr Agę Szóstek, która specjalizuje się w projektowaniu doświadczeń, czym się odróżnić - być może powiedziałaby: smakiem. Co smak ma wspólnego ze strategią biznesową?

Aga Szóstek jest autorką książki "Strategia Umami. Jak połączyć biznes z projektowaniem doświadczeń i wyróżnić się na rynku". Opisuje w niej praktyczną metodę zbudowania Strategii Umami, czyli biznesowych założeń, dzięki którym firma będzie w stanie skutecznie proponować swoim klientom atrakcyjne doświadczenia. Możliwe, że zadajecie sobie pytanie, czym w ogóle jest Umami. I słusznie - od tego trzeba zacząć. Jak wyjaśnia ekspertka, chodzi o japońskie słowo oznaczające jeden ze smaków. Ale nie żaden z powszechnie znanych, jak: słodki, słony, gorzki i kwaśny. Umami to "pyszność". Aga Szóstek tłumaczy pięć smaków na realia profesjonalne. W nich mamy: biznes, produkty, klientów, pracowników... a czym tu będzie Umami? Doświadczeniem. Tak jak Umami w potrawie decyduje o wyjątkowości jedzenia, tak doświadczenie ma potencjał wyróżnienia firmy, jej produktu lub usługi - z szarości otoczenia. Jak przygotować się do zdefinowania własnej Strategii Umami, która pozwoli naszej organizacji zdobyć przewagę?

Krok 1: poznaj Ja Doświadczające i Ja Zapamiętujące

Najpierw musimy odwołać się do naszych zwykłych mechanizmów przeżywania i zapisywania tego, co nas spotyka. W jednym momencie zmysły rejestrują wiele sygnałów. Przykład z codzienności: "Nagle otwierają się drzwi i staje w nich wasza najlepsza przyjaciółka. Uśmiecha się i serdecznie wita. Właśnie otrzymała świetne wiadomości i nie może się doczekać, by się nimi z wami podzielić. Zamawiacie jeszcze jedną kawę, a wtedy ona zwraca uwagę na smutek malujący się na twarzy kelnera. Zaciekawiona pyta go o powód i dowiaduje się, że właśnie zachorował mu pies, co bardzo go martwi". Krótki czas, wiele informacji i wrażeń. Część z nich będzie tylko doświadczeniem, o którym za chwilę zapomnimy. A inną część faktów i odczuć trwale zapamiętamy. Ja Doświadczające i Ja Zapamiętujące odpowiadają za procesy decyzyjne, które zachodzą w głowie człowieka. Ale obydwie wersje Ja opowiadają inne historie. W kontekście biznesowym zadamy sobie pytanie, na którym Ja powinniśmy się zatem skupić? Oczywiście na obydwu, bo smak Umami powstaje dzięki projektowaniu doświadczeń, które chcemy - i przeżyć, i zapamiętać.

Krok 2: zrozum charakter oczekiwań

A co dzieje się przed doświadczeniem i zapamiętaniem? Wcześniej mamy oczekiwania, a w ich obrębie istotne są złudzenia poznawcze. Kiedy zastanawiamy się nad czymś, co nas czeka - dobrym lub złym - porównujemy wyobrażenie idealnego świata do rzeczywistego. W konsekwencji zwykle przyszłość wyobrażamy sobie jako intensywniejsze doznanie niż to faktycznie później ma miejsce. W ten sposób przewidujemy przyjemne skutki sytuacji, których jeszcze nigdy nie doświadczyliśmy. Wniosek: w formułowaniu oczekiwań mamy skłonność do optymistycznych wizji. Co ciekawe, z badań wynika, że optymizm człowieka rośnie wraz z niepewnością. Im więcej niewiadomych, tym większa skłonność do (zbyt) optymistycznych założeń. W dziedzinie sprzedaży oznacza to, że oczekiwania klienta mogą nam pomóc w nawiązaniu relacji i przekonaniu do zakupu, ale znacznie trudniej będzie zbudować trwałą satysfakcję u kupującego.

Krok 3: istnieje wzór na doświadczenie?

Tak. To, co nasz klient zapamięta z kontaktu z marką (Ja Zapamiętujące), będzie wynikiem zderzenia jego wstępnych oczekiwań z faktycznymi wrażeniami (Ja Doświadczające). Ale to nie koniec. Fundamentalne znaczenie ma, jak opisany wzór przekłada się na reakcje chemiczne zachodzące w mózgu. Jeśli są to wrażenia bliskie neutralnych (minimalnie złe lub minimalnie dobre), wtedy Ja Zapamiętujące prawdopodobnie zignoruje je. Natomiast jeżeli przeżyjemy coś, co wywoła wysoki poziom satysfakcji, bądź silne poczucie zagrożenia, wówczas nasz mózg uaktywni Ja Zapamiętujące, żeby pomóc nam w podejmowaniu w przyszłości lepszych decyzji.

Krok 4, krok 5, krok 6...

Wciągnęła cię podróż w głąb tajemnic budowy doświadczeń, które kształtują decyzje o kupnie produktu, podpisaniu umowy o świadczeniu usług lub ważne decyzje biznesowe? Pozostałe kroki, a także zasady tworzenia strategii Umami, łącznie z praktycznymi formularzami i narzędziami, możesz poznać, sięgając po książkę dr Agi Szóstek, zatytułowaną "Strategia Umami. Jak połączyć biznes z projektowaniem doświadczeń i wyróżnić się na rynku". Z opracowania, które powstało w oparciu o badania naukowe i zawodową ścieżkę autorki, dowiesz się również, jak powinno wyglądać nastawienie Umami oraz w jaki sposób dbać o rozwój w trudnych czasach. W czasach, w których rzeczywistość proponuje nam przede wszystkim zmienność i niepewność. A to ma ogromny wpływ na charakter oczekiwań, doświadczeń i tego, co z nich zapamiętujemy.

Tu znajdziesz dodatkowe informacje o "Strategii Umami" wydanej przez MT Biznes i Gruby Tom.

...   ...
.

Gruby Tom to grupa wydawnicza, która pomaga czytelnikom w rozwoju osobistym i biznesowym. Nasze wydawnictwa współpracują z autorami opracowań zawierających pogłębioną i praktyczną wiedzę. Wiedza jest dla nas największą wartością, ponieważ pozwala świadomie planować przyszłość i wspierać pozytywne zmiany. Stąd nasz cykl “Gruba wiedza”, w ramach którego chcemy inspirować czytelników do indywidualnej analizy otaczającego świata i do merytorycznej dyskusji.

Gruby Tom tworzą wydawnictwa MT Biznes, Prześwity, Słówko, Laurum, Endorfina i Poltext.

.
...   ...