Storytelling, Copywriting i Webwriting – 24 książki
Storytelling, czyli opowiadanie historii tylko z pozoru wydaje się prosty. Dobry storytelling zawiera konkretną konstrukcję, która sprawia, że Twoi słuchacze czekają na każde kolejne zdanie.
Copywriting i Webwriting to z kolei konkretne narzędzia, aby słowo pisane przyniosło określony skutek np. doprowadziło do sprzedaży produktu, albo po prostu kliknięcia w link.
W poniższym artykule przedstawiamy 24 książki z storytellingu i copywritingu, a dodatkowo ciekawe odcinki podcastów.
A jeśli okaże się, że poniższy ranking to dla Ciebie za mało i chcesz poznać najlepsze książki dla copywriterów wg Pawła Jaczewskiego - managera ds. klienta biznesowego MT Biznes, obejrzyj najnowszy odcinek podcastu Daniela Bartosiewicza:
Ranking książek o storytellingu, copywritingu i webwritingu
- „Przyczepne historie” Chip i Dan Heath.
- „Viral” Piotr Bucki
- „Storytelling (nie tylko) w biznesie” – Dana Norris
- „Pisz, Publikuj, Działaj” – Klaudyna Maciąg
- "Model Story Brand" – Donald Miller
- „Piękny styl” Steven Pinker.
- „Liczby się liczą” Chip Heath, Karla Starr
- „Magia Słów” Joanny Wryczy-Bekier.
- „Fast Text” Joanna Wrycza-Bekier
- „Szkoła twórczego pisania” Joanna Wrycza-Bekier
- „Web Writing” Joanna Wrycza-Bekier
- „Narratologia” Paweł Tkaczyk
- „Efekt viralowy w biznesie” Jonah Berger
- „Jak pisać żeby chcieli czytać (i kupować)" - Artur Jabłoński
- „Biblia Copywritingu” Dariusz Puzyrkiewicz
- „Biblia Content Marketingu” Dariusz Puzyrkiewicz
- „Siła Lucyfera” Dariusz Puzyrkiewicz
- „Visual storytelling” Moniki Górskiej
- „Sekrety Copywritingu” Jim Edwards
- „Intryguj” Sam Horn
- "Język korzyści w praktyce” Justyna Bakalarska-Stankiewicz
- „Copywriting” Norbert Oruba
- „Marketing Narracyjny” Erik Mistewicz.
- „Story” Robert McKee
1. „Przyczepne historie” Chip i Dan Heath.
To jest naszym zdaniem najlepsza książka, jeśli chcesz być zawodowym storytellerem.
Tę książkę powinien przeczytać każdy. Wszyscy opowiadamy historie czy to w biznesie czy podczas niedzielnego obiadu. Ta książka pozwoli Ci tworzyć takie, które będą zapamiętane. Nasza ocena: 10/10.
Autorzy tworzą akronim Sukces. Dobry storytelling powinien zawierać:
S – Sedno
U – być Umyślnie zaskakujący
K – zawierać Konkrety
C - zawierać Cenione źródło (wiarygodność)
E - zawierać Emocje
S – mieć konkretną Strukturę opowieści
Pewien uznany adwokat mówi: „Jeśli przedstawisz 10 argumentów, a każdy z nich będzie przekonujący, to kiedy członkowie ławy przysięgłych pójdą się naradzić, nie będą pamiętać żadnego z nich”. Aby dotrzeć do sedna, musimy być mistrzami eliminacji. Musimy bezkompromisowo ustalać priorytety.
2. „Viral” Piotr Bucki
W książce znajdziesz zarówno przykłady, jak i antyprzykłady tworzenia dobrych historii.
Książkę najbardziej rekomendujemy osobom pracującym w marketingu i sprzedaży oraz osobom zawodowo zajmującym się opowiadaniem historii i tworzeniem tekstów, które mają służyć określonemu celowi biznesowemu.
Jeśli chcesz stworzyć treść, której prawie nikt (poza pracownikami i rodziną prezesa) nie polubi, a tym bardziej nie udostęni, to napisz o tym, że „jesteście ze stoiskiem na targach”, albo że „wasz prezes odebrał nagrodę Gazeli Biznesu”. To treści, które są ważne z punktu widzenia prezesa i firmy, ale zupełnie nieistotne dla większości odbiorców. Nie przekażą ich, bo nie będą przez to postrzegani jaką mądrzejsi czy specjalnie wtajemniczeni.
3. „Storytelling (nie tylko) w biznesie” – Dana Norris
To jest naszym zdaniem najlepsza książka, jeśli dopiero zaczynasz ze storytellngiem i chcesz poznać opowiadanie historii na czytelnych przykładach filmów i książek.
Książka wyjaśnia zasady storytellingu, jak opowiadać historie m.in. na podstawie słynnych filmów np. dowiesz się jak powstał storytelling „Gwiezdnych Wojen”, „Króla Lwa”, czy „Romeo i Julii”.
To książka dla osób początkujących, które chcą się dowiedzieć czym jest storytelling i poznać ciekawe przykłady dobrze opowiedzianych historii.
Zakończenie (historii) nie mówi o tym, jak historia się kończy. Zakończenie mówi o tym, co z tej historii wynika.
4. „Pisz, Publikuj, Działaj” – Klaudyna Maciąg
To jest naszym zdaniem najlepsza książka, jeśli chcesz zacząć pisać własne teksty.
Najtrudniej jest zacząć pisać. Autorka na stronach książki przeprowadzi cię krok po kroku przez pisanie, za którym idzie pozyskiwanie klientów i osiąganie innych celów. Książkę rekomendujemy zwłaszcza początkującym.
Używaj stwierdzenia "takie jak". Wiele osób nie zna tego, o czym piszesz i warto to wyjaśnić.
Zamiast: "Warto jeść warzywa psiankowate. Są zdrowe i sycące". Napisz: Warto jeść warzywa psiankowate, takie jak ziemniak, bakłażan czy papryka, bo są zdrowe i sycące.
5. "Model Story Brand" – Donald Miller
Ta książka to biblia dla osób, które budują przekaz marketingowy i sprzedażowy marki, swojej firmy, a także dla zawodowych copywriterów, którzy tworzą treści na stronę internetową i social media. Jeśli jesteś marketerem B2B, albo przedsiębiorcą – to pozycja obowiązkowa.
Zrób test jaskiniowca. W ciągu pierwszych pięciu sekund przeglądania naszej strony internetowej, klient powinien znać odpowiedzi na te pytania:
Co sprzedajesz?
Jak to zmieni moje życie na lepsze?
Co muszę zrobić, by to kupić?
W StoryBrand nazwaliśmy to testem jaskiniowca. Najważniejsze pytanie brzmi: „Czy po obejrzeniu twojej strony internetowej jaskiniowiec mógłby natychmiast swierdzić, co sprzedajesz?
6. „Piękny styl” Steven Pinker.
To jest naszym zdaniem najlepsza książka, jeśli chcesz z pisania uczynić rzemiosło, będąc jednocześnie artystą słowa pisanego.
Ta książka to biblia pisania dla zaawansowanych. Autor na podstawie dobrych i marnych tekstów pokazuje jak pisać i jakich błędów unikać. Wybitna pozycja!
Oto kilka „chorobliwie otyłych” fraz wraz z ich szczuplejszymi odpowiednikami, które często znaczą to samo:
Zamiast „jest zdolny do”, napisz „może”.
Zamiast „w wypadku, gdy”, napisz „jeśli”,
Zamiast „doprowadził do zorganizowania”, napisz „zorganizował”,
Zamiast „ze względu na fakt”, napisz „ponieważ”.
Zamiast „Często obserwuje się, że X”, napisz „X”.
Nakład książki jest wyczerpany.
7. „Liczby się liczą” Chip Heath, Karla Starr
To jest naszym zdaniem najlepsza książka, jeśli chcesz ciekawie opowiadać o cyfrach, liczbach i danych.
Jeśli prezentujesz dane z tabelek w Excelu – to książka dla Ciebie!
Jeśli potrzebujesz wyjaśnić jaka jest różnica między milionem, a miliardem a także spotykasz się z problem, że ciężko Ci wyjaśnić jak duże są duże liczby o których opowiadasz, sięgnij po tę książkę.
Przeskok między kategoriami. Zamiast powiedzieć: „Jeśli chodzi o potencjał, Kalifornia wyprzedza pod względem PKB wszystkie pozostałe 49 stanów USA”, powiedz: „Gdyby Kalifornia była niezależnym państwem, byłaby piątą co do wielkości gospodarką świata”.
8. „Magia Słów” Joanny Wryczy-Bekier.
To jest naszym zdaniem najlepsza książka, jeśli chcesz popracować nad warsztatem pisania tekstów.
To książka, dzięki której wyeliminujesz większość błędów, które powodują, że twój tekst jest nudny i przewidywalny. Z Joanną Wryczą-Bekier ożywisz każdy tekst.
Wyobrażasz sobie Bonda, który mówi: „Poproszę martini, mogłoby być trochę wstrząśnięte, ale lepiej, żeby nie było zmieszane” (…) Czasowniki modalne (mógłbym) i tryb przypuszczający (byłbym) są czasem przydatne, ale superbohaterowie ich nie używają.
9. „Fast Text” Joanna Wrycza-Bekier
Fast text to niezbędnik dobrego copywritera. Jest tu bogato opisany warsztat copywritera. Jakich słów używać często, a jakich unikać? Przeczytasz tu nawet o copywritingu w aspekcie SEO.
Jak opisać handlowca, aby zabrzmiało to banalnie: „Sprzedawca musi wejść w rolę doradcy biznesowego, dostawcy wiedzy biznesowej na temat możliwości, których nie posiada klient.
A jak to ująć ciekawe i krótko: „Sprzedawca odkrywa przed klientem to, czego on sam nie wie o swoim biznesie”.
Z innej beczki – jak w prosty sposób opowiedzieć o osobie z ADHD? „Mózg osoby z ADHD jest jak ferrari z hamulcami rowerowymi. Wystarczyć wzmocnić hamulce – i mamy asa”.
10. „Szkoła twórczego pisania” Joanna Wrycza-Bekier
To jest naszym zdaniem najlepsza książka, jeśli chcesz napisać własną książkę.
To nie jest książka dla copywritera. Polecamy ją osobom zainteresowanym napisaniem własnej powieści i tworzącym piosenki, wiersze itp.
Szkoła twórczego pisania to książka wyjątkowa. Odchodzimy od biznesu… a idziemy w kierunku pisania własnej książki, opartej na soczystych dialogach i ciekawych opowieściach. Całość dopełnia kilka rozdziałów o organizacji pracy przy pisaniu książki – znalezienia sobie czasu, ale także priorytetyzacji zadań.
Autorka powołując się na innych autorów pisze, że dobre teksty powstają w czasie spaceru.
Na pytanie „Jak Pan napisał ten tekst?”Jacek Cygan zwykł odpowiadać: „Wychodziłem go”. Podobno spacerowanie podnosi kreatywność aż o 60%".
„Ukryj kurczaka w kurniku, a nie w pokoju” – Na tym polega zasada kamuflażu: to, co chcesz ukryć, musi mieć taki sam kolor jak tło.
11. „Web Writing” Joanna Wrycza-Bekier
To jest naszym zdaniem najlepsza książka, jeśli chcesz pisać skuteczne teksty na stronę internetową, bloga i social media.
Książka odpowiada na pytanie, jak pisać, gdy czytelnik będzie czytał na ekranie komputera, tabletu, albo telefonu. Jak pisać bloga, jak pisać treści na stronę internetową, które sprawą, że czytelnik zostanie z Tobą do końca.
Pytanie wydaje się niezawodnym sposobem na rozpoczęcie tekstu, dobrze też sprawdzi się w zakończeniu – uwydatni postawę autora (…)
Moim zdaniem najwięcej reakcji wywołają pytania o:
- Doświadczenie: Jakie jest twoje doświadczenie związane z nauką języków obcych online?
- Radę: Dobry sposób na naukę słówek to…
- Inspirację: Z jakich kanałów do nauki angielskiego korzystasz?
- Motywację: Co cię motywuje do nauki angielskiego.
12. „Narratologia” Paweł Tkaczyk
„Nazywam się Paweł Tkaczyk i zarabiam na życie opowiadaniem historii” – tak autor zaczyna większość swoich przemówień.
Legenda, guru storytellingu. Tę książkę warto przeczytać. Jednak bardziej polecamy wystąpienia Autora na Youtube – to prawdziwe lekcje storytellingu.
Reklama koncentruje się na produkcie i sukcesie, jaki dzięki niemu osiągniesz.
Nędzny PR przedstawia nudną rzeczywistość jako… nudną rzeczywistość.
Opowieść koncentruje się na bohaterze i trudnościach jakie musi przezwyciężyć.
13. „Efekt viralowy w biznesie” Jonah Berger
Ta książka to klasyka storytellingu. Autor rozkłada na czynniki pierwszy storytelling i pokazuje dlaczego jedne marki i firmy zdobywają rynek, a inne pozostają niezauważone.
Jaki jest Twój koń trojański (przy tworzeniu opowieści – dodane przez redakcję)? Czy Twój produkt bądź idea są częścią anegdoty, którą klienci będą chcieli się podzielić z innymi? Czy twoja historia, oprócz tego, że jest wirusowa, jest także wartościowa?
14. „Jak pisać żeby chcieli czytać (i kupować)" - Artur Jabłoński
Bardzo dobra książka z „żywymi” przykładami. Dowiesz się, jak ważne jest tworzenie dobrych nagłówków, jak pisać i dostosować pisanie do czytania „w kształcie litery F”, a także jak pisać językiem korzyści.
Staraj się pisać tak, by najważniejsze rzeczy znalazły się z lewej strony. (…)
To nie przypadek, że wiele tekstów na moim blogu ma tytuły typu: „Bot na Facebooku – jak go skonfigurować?”, zamiast: „Jak skonfigurować bota na Facebooku?”.
15. „Biblia Copywritingu” Dariusz Puzyrkiewicz
Książka jest bardzo solidnym podręcznikiem i narzędziownikiem jak pisać ciekawe teksty. Autor pokazuje copywriting również od strony „warsztatu” copywritera.
Dobra, przyznam się, jest jedna rzecz, która mnie wyróżnia. Dużo czytam. 1-2 książki w tygodniu. Kiedyś była to jedna książka na dzień, ale te czasy minęły. Gdy ktoś pyta mnie, po czym poznać osobę, która ma duże szanse na sukces w tym biznesie, to zawsze mówię mu o książkach. Jeśli ktoś nie czyta przynajmniej 30 książek rocznie, nie wróżę mu wielkiego sukcesu. Dlaczego? Do doskonałego pisania niezbędna jest fascynacja słowami. A to wyraża się w czytaniu”.
16. „Biblia Content Marketingu” Dariusz Puzyrkiewicz
Jak sprawić, by klient po przeczytaniu tekstu, chciał kupić od nas? Już podtytuł książki zdradza Jej treść: „Jak słowami doprowadzić klientów do racjonalnego zakupu w afekcie”.
Dariusz Puzyrkiewicz znaczy jakość – polecamy książki tego autora.
Z czego składa się Trójca Kontroli? Z trzech prostych elementów:
- Jeden krok, jaki klient jest w stanie zrobić teraz
- Jeden efekt, jaki może osiągnąć dzięki wykonaniu jednego kroku.
- Jedna rzecz, której potrzebuje.
Polecamy też odcinek podcastu Wojciecha Strózika, autora książki „Podcast od podstaw” z autorem:
17. „Siła Lucyfera” Dariusz Puzyrkiewicz
Człowiek nosi w sobie pierwotne bardzo silne pragnienia. Autor w książce jest rozszyfrowuje słowa, które pomogą Ci wywrzeć silny i głęboki wpływ na zachowanie klientów, urzędników, czytelników i bliskich.
Zacznij od wypisania wszystkich cech swojego produktu, które mogą wpłynąć na jego negatywne postrzeganie. (…) Gdy zbierzesz kolekcję takich cech, do każdego z jej punktów napisz odpowiedź na trzy pytania:
- Czy ten negatyw jest skutkiem jakiejś korzyści?
- Czy ten negatyw jest w rzeczywistości korzyścią?
- Czy ten negatyw jest dowodem pozytywnego działania produktu?
18. „Visual storytelling” Moniki Górskiej
Przeczytaj tę książkę, jeśli swoje historie opowiadasz przed kamerą. To pozycja unikalna – nie ma tu powtórzeń z innych autorów. Z książki dowiesz się m.in. jak ustawienie kamery wpływa na odbiór treści. Jest tu też dużo o tym jak przygotować telewizyjny reportaż.
UWAGA: Książka jest w dużej mierze aktualna. Jednocześnie nieliczne treści z książki mogą być już nieaktualne ze względu na dynamiczny rozwój treści video w tym m.in. TikToka (książka jest z 2019 r.)
Napięcie w opowieści musi rosnąć. Łatwiej powiedzieć trudniej zrobić? Wcale nie. Świetnie się tu sprawdzi metoda, którą Ireneusz Engler, reżyser filmów dokumentalnych i fabularnych nazwał żartobliwie metodą Czerwonego Kapturka. „Idzie sobie Czerwony Kapturek przez las aż tu nagle zza krzaka wyskakuje wilk…” Uwagę widza utrzymujesz stosując serię filmowych „aż tu nagle zza krzaka”.
Polecamy też odcinek podcastu Wojciecha Strózika, autora książki „Podcast od podstaw” z autorką: https://rozwojosobistydlakazdego.pl/rodk091/
19. „Sekrety Copywritingu” Jim Edwards
A gdybyś potrafił sprzedać cokolwiek komukolwiek? – brzmi obietnica z okładki. Autor dowozi obietnicę pokazując na obrazowych przykładach 31 sekretów copywritingu. Polecamy szczególnie zawodowym copywriterom i wszystkim tym, których celem pisania na stronie internetowej, blogu czy w social media jest sprzedania swoich produktów i usług.
Jedną z części listu sprzedażowego jest „szokujące stwierdzenie” (…) Szokującym stwierdzeniem może być coś sprzecznego, co odbiorcy uważają za prawdę, lub ujawnienie czegoś do podejrzewają, że jest prawdą. Użyj stwierdzenia: „Czy wiesz, że…”
„Czy wiesz że 99% osób, które zaczynają pisać książkę nigdy jej nie kończy, a potem przez resztę życia musi nosić ze sobą ten ciężar jak 20 kg łańcuch na szyi?”
20. „Intryguj” Sam Horn
To książka, która da ci nie tylko narzędzia, ale też refleksję jak budować prawdziwe więzi z ludźmi w kulturze braku cierpliwości i wyobcowania, a nawet jak… zdobyć wymarzoną pracę.
Zapytano Elona Muska, jaki jest najlepszy sposób, by dostać pracę w jego firmie. Elon Musk odpowiedział: „Nie mów mi o stanowiskach, które do tej pory zajmowałeś. Powiedz mi o problemach, które rozwiązywałeś”.
21. „Język korzyści w praktyce” Justyna Bakalarska-Stankiewicz
„Język korzyści w praktyce” to pozycja warta rozważenia z ćwiczeniami na końcu. Mimo tylko 158 stron autorka w ciekawej formie porusza poszczególne elementy tworzenia tekstów. Ciekawym urozmaiceniem jest określenie rozdziałów jako tras. Każdy rozdział poprzedza informacja jaki jest wymagany poziom zaawansowania, co warto zabrać ze sobą i na co uważać. Język, którym posługuje się autorka potwierdza tylko to, że zna się na rzeczy! I niech jako potwierdzenie tego posłuży wstęp do książki, który umieszczamy jako cytat.
„Napisz coś” – czy słyszysz to w swojej głowie, gdy zaczynasz tworzyć treść? Nieważne, czy trzeba wymyślić krótkie hasło, copy do zdjęcia, opis produktu, artykuł na 3,6, 10, 30 tysięcy znaków czy napisać książkę – najtrudniej jest wystartować. Szczególnie że świat wymaga, aby rozpocząć w sposób interesujący, by przykuć uwagę odbiorcy. A dalej pisać już tylko tak, żeby tę uwagę utrzymać. Tymczasem już niemal 100 lat temu „ojciec copywritingu” David Oglivy odkrył, że 80% ludzi czyta tylko nagłówki.
22. „Copywriting” Norbert Oruba
Książkę można przeczytać uzupełniająco jako element narzędzia do tworzenia treści. Jest to jednak pozycja przekrojowa. Na niecałych 200. stronach autor porusza bardzo obszerne zagadnienia przez co część tematów jest potraktowana powierzchownie i ciężko niektóre rozdziały traktować jako narzędzia (a trzeba jako wiedzę ogólną). Przykład: rozdział o tym „jak pisać teksty na LinkedIN” ma ½ strony w książce. Polecamy tylko osobom, które chcą mieć „spojrzenie z lotu ptaka”, narzędziowo dużo lepsze będą inne pozycje jak choćby Dariusza Puzyrkiewicza, albo Jima Edwardsa.
LinkedIn to platforma typowo biznesowa, na której każda firma powinna posiadać konto. (…) Tworząc wpisy na LinkedIN, pamiętaj o zachowaniu biznesowego tonu wypowiedzi. To platforma, której użytkownikami są osoby o wysokim statusie społecznym, kontrahenci biznesowi oraz potencjalni pracodawcy.
23. „Marketing Narracyjny” Erik Mistewicz.
To książka wydana „storytellingowe wieki temu”.
Książkę można przeczytać jako ciekawostkę, jest tu sporo danych, które wpływają na opowiadanie historii i jednocześnie ze względu na datę wydania książki (rok 2011) – wiele z nich jest już nieaktualna.
Determinacja marketingowców (…) jest zrozumiała. Natłok informacji jest tak wielki, że ludzie zaczynają się na nie zamykać. Nie są w stanie przyswoić więcej”.
Nakład książki jest wyczerpany.
24. „Story” Robert McKee
Polecamy „Story” Roberta McKee'ego - to wszechstronna i znakomicie zorganizowana eksploracja wszystkich elementów dobrej opowieści, od podstaw po zaawansowane koncepcje. Książka prezentuje nowe perspektywy w sztuce opowiadania historii, nie tylko dla scenarzystów, ale także dla powieściopisarzy, dramaturgów, dziennikarzy i pisarzy non-fiction wszelkiego rodzaju.
Tę pozycję rekomendujemy zaawansowanym storytellerom.
Książka nie została wydana po polsku.
Bonus – wysłuchaj te odcinki podcastów
Jest człowiek, który nie wydał jeszcze książki o storytellingu, a robi to jako jeden z najlepszych w Polsce. Nazywa się Kamil Kozieł.
Polecamy dwa odcinki podcastów „Mała Wielka Firma” i rozmowy Marka Jankowskiego z Kamilem Koziełem:
Odcinek 208 (https://malawielkafirma.pl/przyciaganie-uwagi/) oraz 374 (https://malawielkafirma.pl/jak-tworzyc-wartosciowe-prezentacje/).
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, dlaczego storytelling jest potrzebny w biznesie, posłuchaj odcinka podcastu Wojciecha Strózika z Pawłem Jaczewskim: LINK DO ODCINKA.
Artykuł napisał Paweł Jaczewski. Ze sprzedażą i obsługą klienta związany od 11 lat. Czyta i masowo „testuje” wiedzę z książek w swojej codziennej pracy. Z książek MT Biznes i innych wydawnictw czerpie dobre praktyki współpracy z klientami. Na LinkedIN prowadzi cykl Jedna Książka w Tygodniu, w którym rekomenduje najlepsze książki biznesowe.
Po więcej treści zapraszamy na naszego Facebooka: Księgarnia Gruby Tom - Facebook 🤗