Gruba Wiedza
11.09.2024
Czy doświadczyłeś kiedykolwiek poczucia zagrożenia w pracy? To naturalna reakcją organizmu na stresujące sytuacje. Może zostać wywołane przez krytykę, trudne relacje czy zbliżające się terminy. Takie sytuacje wywołują negatywne emocje, które, jeśli nie zostaną odpowiednio przetworzone, prowadzą do frustracji, niepokoju, a nawet wypalenia zawodowego. Nauka zarządzania tymi emocjami jest kluczowa, ponieważ umożliwia utrzymanie zdrowia psychicznego, wydajności oraz efektywnej współpracy z innymi. W cyklu "Gruba wiedza" wyjaśnimy, jak krok po kroku radzić sobie z takimi sytuacjami, korzystając z rad Tony'ego Schwartza zawartych w jednym z rozdziałów książki "Taka praca nie ma sensu!".
09.09.2024
Bez kreatywności nie ma innowacji. Jednak jak zarządzać pomysłami, aby było ich jak najwięcej? Jakie techniki sprawiają, że nasz umysł staje się bardziej otwarty na innowacje, a autocenzura przestaje ograniczać twórczość? Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w książce Jeremy'ego Utleya "Ideaflow. Przepływ pomysłów jako siła napędzająca każdy biznes". W cyklu "Gruba wiedza" przyglądamy się radom, które mają pomóc w stworzeniu warunków do ich swobodnego przepływu pomysłów.
06.09.2024
Zmiana jest nieodłącznym elementem rozwoju - czy to w biznesie, czy w życiu osobistym. Liderzy muszą nie tylko sami przystosować się do nowych realiów, ale także umiejętnie przygotować zespół na nadchodzące wyzwania. Anna Sarnacka-Smith w jednym z fragmentów książki "Everest lidera" dostarcza praktycznych wskazówek, jak skutecznie przeprowadzić zespół przez proces zmiany, minimalizując opór i maksymalizując zaangażowanie.
04.09.2024
Innowacyjność, elastyczność i zdolność do ciągłej adaptacji to cechy, które wymusza na nas praca. Jednak wiele organizacji, zamiast je stymulować, nieświadomie tworzy kulturę milczenia, w której pracownicy boją się wyrażać swoje obawy lub zadawać pytania. Amy C. Edmondson w swojej książce "Firma bez strachu" podkreśla, że takie milczenie może prowadzić do poważnych konsekwencji, zarówno w kontekście wyników biznesowych, jak i bezpieczeństwa fizycznego czy psychicznego pracowników.
02.09.2024
Przedsiębiorcy i menedżerowie często koncentrują się na efektywności, terminach i wynikach. Jednak coraz więcej badań i praktyk pokazuje, że kluczowym elementem, który może przynieść rewolucyjne zmiany w środowisku pracy, jest... zabawa. Tak, to, co niegdyś uważano za dziecinną rozrywkę, okazuje się być potężnym narzędziem wspierającym innowacyjność, kreatywność i zdrowie psychiczne zespołu.
30.08.2024
Raport Światowego Forum Ekonomicznego z 2020 roku wskazuje, że dziś 34 procent uczniów na świecie uważa, że szkoły w żaden sposób nie przygotowują ich do odnoszenia sukcesów na rynku pracy – pisze Jowita Michalska w książce "Szkoła w czasach AI".
26.08.2024
W dynamicznie zmieniającym się świecie, umiejętność nauki z doświadczeń, zwłaszcza tych negatywnych, jest jeszcze ważniejsza niż we wcześniejszych pokoleniach. Porażki stają się cennymi lekcjami, ale musimy podchodzić do nich z odpowiednim nastawieniem. Jak pokazuje Amy C. Edmondson w swojej książce "Dobre porażki. Jak popełniać błędy, aby odnieść sukces", kluczem do sukcesu jest zdolność do przeramowania – czyli zmiany sposobu, w jaki postrzegamy nasze niepowodzenia. To podejście nie tylko wspiera nasz rozwój osobisty, ale również przyczynia się do sukcesu zawodowego, gdyż pozwala na bardziej świadome podejmowanie decyzji i lepsze radzenie sobie z trudnościami.
23.08.2024
Perfekcjonizm, choć często uważany za pożądaną cechę, może prowadzić do paraliżu decyzyjnego, unikania ryzyka i nadmiernego stresu. W biznesie, gdzie elastyczność i zdolność do szybkiego reagowania są kluczowe, dążenie do perfekcji może stać się przeszkodą na drodze do sukcesu. Brené Brown, w swojej książce "Dary niedoskonałości", przekonuje, że rezygnacja z perfekcjonizmu i przyjęcie bardziej realistycznego podejścia może nie tylko poprawić wyniki, ale także przynieść większą satysfakcję z pracy i życia.
21.08.2024
To co mówisz i robisz kształtuje Twoją reputację. Jeżeli zaczynasz świadomie zarządzać własnym wizerunkiem, przyjmujesz strategię opartą na wartościach, umiejętnościach i autentyczności - zaczynasz budować markę osobistą. W takiej sytuacji musisz też się przygotować na negatywne reakcje, które są naturalną częścią komunikacji.
20.08.2024
Sprawdź czym jest storytelling, copywriting i webwriting oraz z których książek dowiesz się najwięcej na ich temat.
19.08.2024
Współczesne miejsca pracy często koncentrują się na pracy zespołowej i otwartej komunikacji, zakładając, że to klucz do sukcesu. Jednak Susan Cain w swojej książce "Ciszej proszę... Siła introwersji w świecie, który nie może przestać gadać" podkreśla, że nadmierne poleganie na tych metodach może przynieść odwrotny skutek. Autorka w swojej książce udowadnia, że praca w pojedynkę często skłania do głębszej refleksji i niweluje efekt tak zwanego "myślenia grupowego".
16.08.2024
Timothy Ferriss w swojej bestsellerowej książce "4-godzinny tydzień pracy" przedstawia szereg narzędzi i metod, które mają pomóc zerwać z tradycyjnym stylem życia opartym na ciągłej pracy i odraczanej przyjemności. Zamiast podążać utartymi schematami, Ferriss proponuje nowe, innowacyjne podejście, które pozwala na osiągnięcie większej efektywności, wolności i satysfakcji z życia. W cyklu "Gruba wiedza" przyglądamy się 10 zasadom, którym autor poświęca jeden z pierwszych rozdziałów swojej książki.